mandag 8. februar 2010

Fremdeles dejlig å være norsk i Danmark!

Etter en litt usikker oppladning til den lille Danmarksturen vår, men en pjusk jente som h y y y y l t e om nettene og klaget på vondt i tennene (vel er Karius og Baktus en hit nå om dagen, men det virket virkelig som hun hadde vondt stakkars. Og DET gjør vondt i mammahjertet ja...). Men tuppa ble hvertfall frisk nok til å reise, og etter å ha hentet en SUPER spent storebror i barnehagen turet vi avgårde til byen og Danmarksferja!

Jeg ble selvfølgelig litt stresset når jeg hadde glemt å tenke på fredagstrafikken, men det gikk heldigvis greit det :) Så da satt vi der i ferjekø da, men ei utålmodig jente som ville inn på båten NÅ slik at den ikke skulle reise fra oss. Ikke var det så greit at baderingen lå bak i bilen heller, for den hadde hun gått og holdt på hele dagen slik at vi ikke skulle glemme den :)

Men ombord kom vi og turen gikk veldig greit. Alltid gøy med stor båt med masse løpeplass! Og når vi reiser sammen med en familie som har barn på samme alder, så er det jo enda enklere! Tuva fant seg en Kitty-pez i butikken, mens Sondre ville spare sine penger :)

Klokken 19.30 var vi fremme i Hirtshals, og men bare en liten stopp innom en matbutikk -var vi på fremme ved feriesenteret på null komma niks! (Som var en av grunnene til at vi valgte akkurat dette feriesenteret, i tillegg til ned billige prisen). Sondre var litt skuffet over at det var snø i Danmark også (tror han begynner å bli litt lei ;)) -men han kom fort over det!

Leiligheten var helt greie de. Ikke noe nymotens greier, men relativt store -tross kun ett soverom. Og utsikten var utrolig fin, -rett ut mot havet og rett ved siden av Hirtshals fyr. Ungene fikk i seg litt kveldsmat, og så var det senga og oppladning til en fullpakket lørdag!

Lørdag:
Opp klokken 8
De hadde norsk barne-tv, så det gikk greit ;)
Spise frokost
Relativ enkel, men med egg :) -Takk snille venner for kaffe ;)
Bade
Det var jo ikke det største "badeanlegget" på hotellet -men stort nok for oss. Siden vi var der såpass tidlig, var vi mer eller mindre alene også.
Det var et stort "kaldt" basseng, og to mindre og varme basseng for oss med små :) En rutsjebane og et boblebad. Både Tuva og Sondre er relativt pyser når det kommer til rutsjer, men denne falt virkelig i smak (sammen med mamme eller pappa vel og merke). Tuva ville bare "rutse mamma rutse!!". Og siden bassengen ikke var så dypt, ble Sondre veldig trygg -og fant ut helt av seg selv at han klarte å svømme med kun armringer! Flink gutten min det!

Nordsøen Oceanarium
Som fant virkelig i smak hos både store og små! Kjeeeeempe akvarium med haier, månefikser og mange andre fisker jeg ikke kan navnet på, små akvarium ungene men sjødyr ungene kunne ta på, mikroskop, leke"park", seler... og så var det stas å se dykkeren mate fiskene :) Tuva var litt engstelig når han var helt på bunnen, og ville helst han skulle komme seg opp igjen. Og da han til og med kom å banket på "ruten" til oss, ja da ble det litt skummelt ;)

Soving/butikk/fyrtårn
Mammaene og de minste ble kjørt tilbake for å sove litt, mens mennene og de store tok seg en tur i butikken for å handle litt mat. På vei tilbake stakk de også innom fyret en tur, -flott utsikt men k-k-k-kaldt! :)

Lekerom
Det skulle også være lekerom på feriesenteret, men det hadde vi ikke stor tro på -men der tok vi feil :) Ikke akkurat noe helt nymotens det heller, men kjempe kjekt! Stor hall med ulike spill (ping-pong, fotball etc) og et stort rom med hus m/skli, klatrevegg, ballrom, en liten karusell og diverse "byggeting". Både store og små koset seg -og 2 timer bare fløy avsted!

Middag
Gutta disket så opp med veldig bra biff-middag (Håkon fikk også testet om brannvarsleren virket) og pasta og pølser til de små! Litt dessert og barne-tv, og så var det senga. Sondre og Tuva sov jo på samme rom, noe som gjorde at Tuva måtte legges litt før Sondre -slik at hun sovnet og ikke bare ville prate :)
Kveldsprat
Etter ungene hadde sovnet, så hadde vi voksne en koselig kveld med kjas og god dansk drikke :)

-Alt i alt en KJEMPE MORRO dag!!!

På søndagen rakk vi både å stå opp, rydde (slapp å vaske heldigvis), bade og handle -før båten gikk tilbake klokken 12.15. Men andre ord en ganske kjapp liten helgetur til Danmark, men kjempe koselig og frister absolutt til gjentakelse!
Tusen tusen takk for en flott tur familien Mjåland!!!