torsdag 6. mai 2010

Syforening med herlige venninner og god mat!

Hver måned har vi syforening med "gamle" venninner fra "bygda" -eller det blir egentlig feil å kalle det syforening, for det er særdeles lite sying som pågår ;)
Koselig er det hvertfall, for det er ellers ikke så lett å få tid til å treffes i en hektisk hverdag.
Denne gangen var det min tur til å ha besøk, og jeg er alltid i siste liten til å bestemme meg hva jeg skal servere! Så ett par dager før, sjekker jeg meg alle på jobb og saumfarer nettet for tips for enkle gode retter som kan serveres til mange.
Denne gangen endte jeg opp med denne


Det er en karri gryte som jeg fant på
http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12850 Det var en kjempe enkel rett og rask å lage, og resultatet ble også vellykket (om jeg skal si det selv):)

Og oppskriften til 4 personer er:
Ingredienser
500 g kjøttdeig eller karbonadedeig
1 stk gulrot
½ stk purre
½ stk rød chili
1 ts karri
1 ts malt koriander
½ ts salt
½ dl ananasjuice
2 dl vann eller buljong
Saften av ½ stk sitron
1 ss maisstivelse (maizena)
1 boks hermetisk ananas i biter, liten boks

Slik gjør du:
1. Brun kjøttdeigen og ha over i en gryte.

2. Rens grønnsakene og skjær gulroten i små terninger, purre og chili i ringer. Fres grønnsakene raskt i panna og ha i gryten.

3. Tilsett krydder. Bland ananasjuice, vann/buljong, sitronsaft og rør ut maizena i blandingen. Hell over gryten. Kok opp og la det småkoke i ca. 5 minutter.

4. Tilsett ananasen og smak til med krydder.

-Så serverte jeg med ris, brød og litt rømme.

Jeg laget oppskriften til 10 personer, og vi var 7 jenter som spiste opp mer eller mindre alt! :)

Fakta om karri (hentet fra samme sted):
Visste du at karri er ikke et eget krydder, men en krydderblanding som består av minst åtte forskjellige krydder. Disse er som regel bukkehorn, kajennepepper, gurkemeie, ingefær, kanel, kardemomme, koriander, nellik, spisskummen, valmuefrø, svart pepper, laurbærblad og sennepsfrø.

1 kommentar:

  1. Mmm dette så godt ut. Så koselig med syforening.

    Ha en strålende feiring i morgen. hipp hipp hurra. Klem

    SvarSlett