tirsdag 15. mars 2005

Barsel

Jeg fødte altså Sondre på AHUS (Akershus Universitetssykehus), og lå på barselavdelingen i 12. etasje.

Jeg ble flyttet inn her ett par timer etter fødselen, og kom på et 4 manns rom (men vi var maks 3 på rommet, store deler også bare 2). -Det var litt slitsomt til tider, for hvis ikke den ene babyen gråt -så gråt en annen... Men det gikk helt greit :) Ble ikke noe særlig kjent med noen av de jeg bodde på rom sammen med, for alle hadde egentlig nok med seg selv om sin baby.

AHUS er godkjent som et mor/barn vennlig sykehus basert på Verdens helseorganisasjons/Unicefs 10 punkter for vellykket amming. Det betyr blant annet at mor og barn kan være sammen hele døgnet. Det legger et godt grunnlag for vellykket amming.
-Så med andre ord, hadde jeg Sondre hos meg hele tiden jeg var på barsel. (Men hvis du har problem, eller er sliten -så kan du bare ringe på en av jordmødrene -så avlaster de gjerne litt). Sondre var flink til å spise helt fra begynnelsen av, men gråt selvfølgelig litt iblant. Men det var godt og trygt å ligge sammen med mamma i sengen hennes, så han roet seg ganske fort.


Siden jeg fødte på lørdag, så fikk jo Håkon også mulighet til å være sammen med oss store deler av dagene -og det var veldig koselig :) Far (og evt søsken) for lov til å være på rommet hele dagen (sett bort fra hviletiden mellom 15-17). Men det var ikke morsomt å si god natt om kvelden, og han kjørte hjem...


Jordmødrene som jobbet der var også stort sett veldig hyggelige. Noen var selvfølgelig koseligere enn andre, men sånn er det jo bare.
Brødmat som fremme til oss hele døgnet, og i tillegg var det varm lunsj (suppe) og middag. Jeg syntes ikke akkurat varmmaten var av den beste, men så er jo jeg litt kresen også da :)
I tillegg til å hjelpe oss igang med ammingen, så hjalp de oss også igang med stelling og badn av babyen. Den ene dagen var jeg også på et "foredrag" med en fysioterapeut -som var lærerikt.


Jeg reiste altså hjem etter 3 døgn på barselavdelingen, og var veldig fornøyd med oppholdet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar