lørdag 12. mars 2005

Da Sondre kom til verden - en liten fødselsrapport

Natt til lørdag 12. mars begynte jeg å få regelmessige, og ganske vonde rier. -Men siden jeg aldri har født før, visste jeg jo ikke hvor vonde de faktisk skulle være før fødselen var "igang". Prøvde å slappe av så godt som mulig, men det var for vondt til å sitte stille.

Ringte til føden lørdag morgen, men ventet litt til med å reise inn. Det tar ca 10 minutter å kjøre til AHUS (Akerhus Universitetsykehus), og jeg hadde flere rier på veien... Jeg ble sjekket inn på fødestue kl 12:15, og vi fikk en kjempe koselig jordmor.
Først forklarte hun litt mer hvordan en setefødsel foregikk, før jeg ble satt på CTG for å sjekke at babyen hadde det greit. (Alt stod bra til, i tillegg viste det at jeg hadde rier ca hvert 5 minutt).
Klokken 12:45 sjekket jordmor hvor langt jeg var kommet (prøvde å ikke ha noen forventninger) -og det var allerede 6 cm åpning!
(Var tøyelig til 8 cm, men de får ikke lov til å tøye når det er setefødsel).

-Siden jeg allerede hadde kommet så langt, måtte jeg bestemme med NÅ om jeg ville ha epidural (hvis ikke ble det for sent). Jordmor syntes jeg taklet smertene så bra, og epidural ville bare forlenge fødselen -så hun anbefalte at jeg ikke tok det. Og siden jeg følte jeg hadde litt mer å gå på -og at hun har mye mer peiling enn jeg, så valgte jeg å prøve uten.

Jordmoren gjorde klar resten av fødestuen (litt flere ting som må klargjøres når det er setefødsel), og jeg fikk satt inn veneflon. -Mens jeg bare måtte "vente" og jobbe med riene.
Rundt klokken 13:30 begynte riene å bli veldig sterke og vi lurte på om vannet gikk, -og jeg måtte opp i fødestolen. Vannet var ikke gått, men jeg hadde 8 cm åpning nå.
Riene begynte å bli veldig vonde nå og jeg hadde veldig stor pressetrang for fostervannsekken som var stappfull, presse noe voldsomt. Og igjen, siden det var setefødsel, så fikk de ikke "hjelpe" meg å ta vannet. -Auauau! Klokken 13:50 gikk endelig vannet!
- Nå er det 6 stk "hjelpere" på fødestuen; 1 Jordmor, 2 barnepleiere, 2 leger og 1 legestudent.

Nå begynner det å bli ganske intenst, og hadde det vært noe av krystall i rommet -tror jeg nok det hadde sprekt av skrikene mine. Håkon var også litt redd for at jeg skulle ødelegge sengen...
14:15 hadde jeg full åpning, og rundt 14:30 begynner babyen å komme ganske langt ned -og ikke lenge etter får jeg endelig lov til å presse. Riene blir så litt dårligere, og jeg blir satt på et ristimulerende drypp.
-Og endelig, etter endel hyl og skrik og pressing -presis klokken 15:00 kom den lille helten vår SONDRE for å hilse på oss!!
Rumpen kom jo først, men legene var veldig kjappe -og før vi visste ordet av det, hadde de "vippet" han ut. Han skreik med en gang, og legene tok og sjekket han -og alt var bare bra. Det var en herlig følelse å få han på brystet, og meg og Håkon fikk kose med han i over en time før de kom inn igjen for å vaske og veie han.

2995 gram, 32 cm fra hodet til rumpen (ca 47 cm totalt) og 35 cm i hodeomkrets.

Alt i alt en veldig fin fødselsopplevelse, tross at lillegutt hadde bestemt seg for å komme ut "dobbelt".




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar